Randomizowana próba Indometacyny doodbytniczej w zapobieganiu zapaleniu trzustki po ERCP

Wstępne badania sugerują, że podawane doodbytniczo niesteroidowe leki przeciwzapalne mogą zmniejszać częstość występowania zapalenia trzustki po endoskopowej cholangiopankreatografii wstecznej (ERCP). Metody
W tym wieloośrodkowym, randomizowanym, kontrolowanym placebo, podwójnie zaślepionym badaniu klinicznym, przypisaliśmy pacjentom z podwyższonym ryzykiem wystąpienia zapalenia trzustki po ERCP do pojedynczej dawki doodbytniczej indometacyny lub placebo bezpośrednio po ERCP. Pacjentów uznano za narażonych na wysokie ryzyko w oparciu o zwalidowane czynniki ryzyka związane z pacjentem i procedurą. Głównym rezultatem było zapalenie trzustki po ERCP, które zdefiniowano jako nowy górny ból brzucha, zwiększenie aktywności enzymów trzustkowych do co najmniej trzykrotności górnej granicy prawidłowego zakresu 24 godziny po zabiegu i hospitalizacja przez co najmniej 2 noce.
Wyniki
Łącznie do badania włączono 602 pacjentów, którzy zakończyli obserwację. Większość pacjentów (82%) miało kliniczne podejrzenie zwieracza dysfunkcji Oddiego. Zapalenie trzustki po ERCP rozwinęło się u 27 z 295 pacjentów (9,2%) w grupie indometacyny iu 52 z 307 pacjentów (16,9%) w grupie placebo (P = 0,005). U 13 pacjentów (4,4%) stwierdzono umiarkowane do ciężkiego zapalenie trzustki w grupie indometacyny iu 27 pacjentów (8,8%) w grupie placebo (p = 0,03).
Wnioski
Wśród pacjentów z wysokim ryzykiem wystąpienia zapalenia trzustki po ERCP, indometacyna z odbytnicy znacznie zmniejszyła częstość występowania tego schorzenia. (Finansowane przez National Institutes of Health; ClinicalTrials.gov number, NCT00820612.)
Wprowadzenie
Ostre zapalenie trzustki jest najczęstszym poważnym powikłaniem endoskopowej cholangiopankreatografii wstecznej (ERCP), powodującej znaczną zachorowalność, sporadyczną śmierć i szacowane wydatki na opiekę zdrowotną w wysokości około 150 milionów USD rocznie w Stanach Zjednoczonych.2.3 Biorąc pod uwagę skalę tego problemu, ponad 35 leków zostało przebadanych pod kątem profilaktyki zapalenia trzustki po ERCP i przeprowadzono wiele prospektywnych badań klinicznych dotyczących chemoprewencji. Do tej pory jednak nie udowodniono, aby leczenie skutecznie zapobiegało zapaleniu trzustki po ERCP na podstawie danych z wysokiej jakości badań klinicznych, a żadna farmakologiczna profilaktyka zapalenia trzustki po ERCP nie jest szeroko stosowana klinicznie.
Niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ) są silnymi inhibitorami fosfolipazy A2, cyklooksygenazy i interakcji neutrofili ze śródbłonkiem, przy czym wszystkie uważa się, że odgrywają ważną rolę w patogenezie ostrego zapalenia trzustki.4,5 NLPZ są niedrogie i można je łatwo podawać oraz mają korzystny profil ryzyka. gdy są podawane jako pojedyncza dawka, co czyni je atrakcyjną opcją w zapobieganiu zapaleniu trzustki po ERCP
[patrz też: rwa barkowa leczenie, schizofrenia paranoidalna rokowania, neurolog badania do pracy ]