Przypadkowe badania meniskologiczne nad rezonansem magnetycznym kolana u osób w średnim wieku i w podeszłym wieku

Rezonans magnetyczny (MRI) kolana często wykonuje się u pacjentów z objawami kolana o niejasnej przyczynie. W przypadku znalezienia łez łąkotek powszechnie przyjmuje się, że objawy można przypisać do nich. Jednak istnieje niewielka liczba danych dotyczących występowania uszkodzeń łąkotki w populacji ogólnej i związku łez łąkotek z objawami kolana oraz z radiologicznymi objawami choroby zwyrodnieniowej stawów. Metody
Przebadaliśmy osoby z Framingham w stanie Massachusetts, które zostały zaczerpnięte z danych spisu powszechnego i losowego numeru telefonu. Pacjenci byli w wieku od 50 do 90 lat i ambulatoryjni; selekcji nie dokonano na podstawie problemów z kolanem lub innymi stawami. Oceniliśmy integralność łąkotek w prawym kolanie na skanerze MRI 1,5-tesli uzyskanym od 991 osób (57% z nich to kobiety). Objawy dotyczące prawego kolana oceniono za pomocą kwestionariusza.
Wyniki
Częstość występowania łzy łąkotek lub zniszczenia łąkotki w prawym kolanie, jak wykryto w MRI, wynosiła od 19% (95% przedział ufności [CI], od 15 do 24) u kobiet w wieku od 50 do 59 lat do 56% (95% CI , 46 do 66) wśród mężczyzn w wieku od 70 do 90 lat; Częstość występowania nie była istotnie mniejsza, gdy osoby, które przeszły operację kolana, zostały wykluczone. Wśród osób z radiologicznymi objawami choroby zwyrodnieniowej stawów (Kellgren-Lawrence, stopień 2 lub wyższy, w skali od 0 do 4, z wyższymi liczbami wskazującymi na bardziej określone oznaki choroby zwyrodnieniowej stawów), częstość występowania łzy łąkotkowej wynosiła 63% wśród osób z bólem kolana, ból lub sztywność w większości dni i 60% wśród osób bez tych objawów. Odpowiednie częstości występowania wśród osób bez objawów radiologicznych choroby zwyrodnieniowej stawów wynosiły 32% i 23%. Sześćdziesiąt jeden procent badanych, którzy mieli łzy w kolanach, nie odczuło żadnego bólu, bólu ani sztywności w ciągu poprzedniego miesiąca.
Wnioski
Przypadkowe odkrycia łąkotek na MRI kolana są powszechne w populacji ogólnej i rosną wraz z wiekiem.
Wprowadzenie
Menisci to dwa półksiężycowe, fibrokartilaginalne dyski znajdujące się między przyśrodkowymi i bocznymi powierzchniami stawowymi kości udowej i piszczeli w każdym kolanie. Ich kluczowymi funkcjami są przeniesienie ciężaru i absorpcja wstrząsu podczas dynamicznych ruchów stawu kolanowego, chroniąc w ten sposób chrząstkę w stawie.1-3 Łzawica łąkotki jest częstym rozpoznaniem ortopedycznym, a artroskopowa częściowa meniskektomia jest najczęstszą procedurą chirurgiczną wykonywaną przez chirurgów ortopedów w Stanach Zjednoczonych, z ponad 50% zabiegów wykonywanych u pacjentów w wieku 45 lat lub starszych.4 Osoby, u których wykonano tę procedurę, są bardziej narażone na osteoartrozę kolana, 5-7, które jest jednym z najczęstsze przyczyny niepełnosprawności układu mięśniowo-szkieletowego w rozwiniętych krajach.8,9
Rezonans magnetyczny (MRI) kolana jest szeroko stosowany do diagnozowania uszkodzenia łąkotki, a klinicyści często wykorzystują odkrycia jako czynnik określający, czy dana osoba powinna przejść artroskopową meniscektomię. Istnieje jednak niewielka liczba danych epidemiologicznych dotyczących częstości występowania łąkotek w populacji ogólnej, co utrudnia interpretację informacji diagnostycznych dostarczanych przez MRI wśród osób z objawami, które można przypisać łzom.
[podobne: bada przyczyny i skutki chorób, kosmetyki ajurwedyjskie, progresja choroby ]