Empagliflozyna i progresja choroby nerek w cukrzycy typu 2

Cukrzyca zwiększa ryzyko wystąpienia niepożądanych zdarzeń sercowo-naczyniowych i nerek. W badaniu EMPA-REG OUTCOME empagliflozyna, inhibitor santransportera sodowo-glukozowego 2, zmniejszyła ryzyko wystąpienia poważnych niepożądanych zdarzeń sercowo-naczyniowych u pacjentów z cukrzycą typu 2, u których występuje wysokie ryzyko zdarzeń sercowo-naczyniowych. Chcieliśmy określić długoterminowe działanie na nerki empagliflozyny, która była wcześniej zdefiniowanym elementem wtórnego wyniku mikronaczyniowego tego badania. Metody
Losowo przypisaliśmy pacjentów z cukrzycą typu 2 i szacunkową szybkość filtracji kłębuszkowej co najmniej 30 ml na minutę na 1,73 m2 powierzchni ciała w celu otrzymania empagliflozyny (w dawce 10 mg lub 25 mg) lub placebo raz na dobę. Wcześniejsze wyniki leczenia nerek obejmowały incydenty lub nasilenie nefropatii (progresję do makroalbuminurii, podwojenie stężenia kreatyniny w surowicy, rozpoczęcie leczenia nerkozastępczego lub zgon z powodu choroby nerek) oraz występujące albuminuria.
Wyniki
Incydent lub nasilenie nefropatii wystąpiło u 525 z 4124 pacjentów (12,7%) w grupie otrzymującej empagliflozynę oraz u 388 z 2061 (18,8%) w grupie placebo (współczynnik ryzyka w grupie otrzymującej empagliflozynę, 0,61, przedział ufności 95%, 0,53 do 0,70; P <0,001). Podwojenie poziomu kreatyniny w surowicy wystąpiło u 70 z 4645 pacjentów (1,5%) w grupie otrzymującej empagliflozynę oraz u 60 z 2323 (2,6%) w grupie placebo, co stanowiło znaczną redukcję ryzyka względnego o 44%. Terapię zastępującą nerki rozpoczęto u 13 z 4687 pacjentów (0,3%) w grupie otrzymującej empagliflozynę oraz u 14 z 2333 pacjentów (0,6%) w grupie placebo, co stanowiło o 55% mniejsze ryzyko względne w grupie otrzymującej empagliflozynę. Nie było znaczącej różnicy między grupami w częstości występowania albuminurii. Profil działań niepożądanych empagliflozyny u pacjentów z zaburzeniami czynności nerek na początku badania był podobny do obserwowanego w całej populacji badania.
Wnioski
U pacjentów z cukrzycą typu 2 z wysokim ryzykiem sercowo-naczyniowym empagliflozyna wiązała się z wolniejszym postępem choroby nerek i niższym odsetkiem klinicznie istotnych zdarzeń nerek niż placebo po dodaniu do standardowej opieki. (Finansowane przez Boehringer Ingelheim i Eli Lilly oraz Company Diabetes Alliance; EMPA-REG OUTCOME ClinicalTrials.gov number, NCT01131676.)
Wprowadzenie
Cukrzyca typu 2 jest głównym czynnikiem ryzyka rozwoju choroby makronaczyniowej i mikronaczyniowej.1 Choroba nerek rozwija się u około 35% pacjentów z cukrzycą typu 22 i wiąże się ze zwiększoną śmiertelnością.3 Wykazano, że intensywne strategie obniżania poziomu glukozy obniżają markery zastępcze nerek. powikłania u pacjentów z cukrzycą typu 2; jednak dowody na poprawę w zakresie zaawansowanych powikłań nerkowych są ograniczone.4-8 Dlatego mimo zoptymalizowanej kontroli poziomu glukozy i stosowania pojedynczego środka blokującego układ renina-angiotensyna-aldosteron (RAAS), pacjenci z cukrzycą typu 2 pozostają pod zwiększonym ryzykiem na śmierć i komplikacje z przyczyn sercowo-naczyniowych.9,10
Empagliflozyna, selektywny inhibitor krotransportera sodowo-glukozowego 2, zmniejsza hiperglikemię u pacjentów z cukrzycą typu 2 poprzez zmniejszenie wchłaniania zwrotnego glukozy przez nerki, tym samym zwiększając wydalanie glukozy z moczem.11 Stosowanie empagliflozyny wiązało się z obniżeniem stężenia hemoglobiny glikowanej u pacjentów z cukrzycą typu 2, w tym z przewlekłą chorobą nerek w stopniu 2 lub 3a oraz z redukcją masy ciała i ciśnienia krwi, bez zwiększenia częstości akcji serca. 12-19 Wykazano, że empagliflozyna zmniejsza ciśnienie śródgałkowe i poprawia hiperfiltrację u pacjentów z typem cukrzyca, 20,21 i zasugerowano, że te efekty mogą przekładać się na lepsze wyniki leczenia nerek. [22] Obawiano się jednak, że inhibitory kotransportera sodu-glukozy 2 mogą być związane z długotrwałym niekorzystnym działaniem na nerki.
W ostatnim badaniu EMPA-REG OUTCOME 23 najważniejszym celem była ocena wyników sercowo-naczyniowych
[podobne: fizjoterapia po endoprotezoplastyce stawu biodrowego pdf, jadłospis matki karmiącej piersią pdf, rwa barkowa leczenie ]