Chemioterapia na bazie platyny plus Cetuksymab w raku głowy i szyi ad 7

Żadne zgony nie były uważane za związane z cetuksymabem przez badaczy, podczas gdy wciąż nie byli świadomi leczenia. Dyskusja
Ta faza 3, randomizowana próba pierwszego rzutu leczenia nawrotowego lub przerzutowego raka płaskonabłonkowego głowy i szyi wykazała znaczący wzrost całkowitego czasu przeżycia po dodaniu cetuksymabu do standardowych dawek chemioterapii platyna-fluorouracyl. Dodatek cetuksymabu wiązał się ze wzrostem mediany przeżycia o 2,7 miesiąca i znaczącym 20% zmniejszeniem względnego ryzyka zgonu w porównaniu z samą chemioterapią platynowo-fluorouracylową. Drugorzędowe punkty końcowe skuteczności również znacząco poprawiły się w grupie cetuksymabu, z 2,3-miesięcznym wydłużeniem czasu przeżycia wolnego od progresji (46% zmniejszenie ryzyka progresji choroby), 83-procentowym wzrostem odsetka odpowiedzi i 41% zmniejszenie ryzyka niepowodzenia leczenia.
Mediana całkowitego czasu przeżycia wynoszącego 7,4 miesiąca w grupie otrzymującej tylko chemioterapię jest zgodna z wynikami innych badań z randomizacją.18,19 Najlepszy ogólny wskaźnik odpowiedzi obserwowany w tym badaniu (20%) był na niższym końcu zakresu zwykle zgłaszanego dla terapia oparta na cisplatynie; może to wynikać z faktu, że około jedna trzecia pacjentów otrzymywała karboplatynę, co wiąże się z niższymi odsetkami odpowiedzi niż cisplatyna.18,20
Analizy podgrup wykazały, że korzyści z dodania cetuksymabu do chemioterapii platyna-fluorouracyl były widoczne w większości podgrup. Współczynniki ryzyka dla przeżycia wolnego od progresji wykazały jednolicie dodatni efekt dodania cetuksymabu we wszystkich podgrupach, przy współczynnikach ryzyka w zakresie od 0,34 do 0,80. Istniała znacząca interakcja z miejscem pierwotnego guza, ale z powodu powtarzających się testów wynik ten mógł być wynikiem przypadku. Takie analizy podgrup należy interpretować ostrożnie21; wyniki nie pozwalają nam stwierdzić z pewnością, że niektóre grupy nie skorzystały lub spekulowały na temat stopnia korzyści.
Zgodność z cetuksymabem była dobra: względną intensywność dawki wynoszącą 80% lub więcej uzyskano u 84% pacjentów, którzy otrzymywali cetuksymab po początkowej dawce wynoszącej 400 mg na metr kwadratowy iu 82% pacjentów, którzy otrzymywali cetuksymab w ramach leczenia podtrzymującego. Zgodność z chemioterapią była podobna w obu grupach, co wskazuje, że dodanie cetuksymabu nie wpływało na tolerancję standardowego leczenia.
Profil działań niepożądanych w grupie otrzymującej tylko chemioterapię był typowy dla skojarzenia platyny z fluorouracylem 18, 19 i nie był zależny od dodania cetuksymabu, z wyjątkiem 9 przypadków sepsy w grupie cetuksymabu, w porównaniu z przypadek w grupie z samą chemioterapią. Główne dodatkowe działania niepożądane 3. lub 4. stopnia, w tym reakcje skórne, były zgodne z profilem działań niepożądanych cetuksymabu.
Ta próba i wcześniejsze randomizowane badanie, w którym cetuksymab był połączony z cisplatyną15, wykazały, że cetuksymab był skuteczny w połączeniu z schematami opartymi na platynie w przypadku nawrotowego lub przerzutowego raka płaskonabłonkowego głowy i szyi. Od czasu wprowadzenia cisplatyny do leczenia nawracającego lub przerzutowego raka płaskonabłonkowego głowy i szyi około 30 lat temu, nastąpiła niewielka poprawa przeżywalności u pacjentów z tą chorobą.1,22 Nasze stwierdzenie, że połączenie platyny, fluorouracyl i cetuximab znacząco poprawiły przeżycie w porównaniu z platyną i samym fluorouracylem.
[hasła pokrewne: kosmetyki ajurwedyjskie, dyżury aptek grójec, dieta ketogenica ]